Ahad, 8 April 2012

Fakta Hebat untuk Pemakanan Seimbang


Saya tidak kenal anda dan tidak tahu tentang anda, tetapi bagi saya, saya memang amat sukakan makanan! Saya suka makan dan jika saya dapat makan makanan yang lazat dan benar-benar baik untuk saya maka saya akan berasakan seperti berada di syurga!

Bagi saya, caranya hanyalah dengan mengetahui apa yang baik untuk diri kita dan apa yang tidak.

Pernahkah anda terfikir apa yang terkandung dalam sesuatu makanan dan bagaimana ia boleh memberi manfaat kepada kesihatan kita?
Mari kita mulakan fakta pemakanan kita dengan mempelajari tentang makronutrien iaitu karbohidrat, protein dan lemak.

Karbohidrat, protein dan lemak dikenali sebagai makronutrien kerana ia diperlukan oleh tubuh kita dalam kuantiti yang besar.
Makronutrien ini dapat memberikan tenaga yang diperlukan oleh tubuh untuk terus hidup dan juga yang sangat diperlukan untuk metabolisme, pertumbuhan dan fungsi badan yang penting.
Kesemua nutrien ini adalah sama penting dan kita perlu makan nutrien-nutrien ini setiap hari untuk kesihatan yang baik.

Mikronutrien pula adalah vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh kita dalam kuantiti yang lebih kecil.

Maka sudah tentu air juga adalah nutrien yang penting untuk tubuh kita!

Setiap satu molekul yang terdapat dalam badan kita berasal dari makanan yang kita makan dan air yang kita minum.
Dengan makan makanan yang berkualiti tinggi dalam kuantiti yang betul boleh membantu tubuh kita untuk mencapai tahap optimum dalam mendapatkan tenaga, kesihatan yang baik dan bebas daripada penyakit.
 
Fakta-fakta nutrisi makanan inilah yang dapat membantu saya untuk mencapai pemakanan yang seimbang.
Walaupun mungkin nampak agak mustahil untuk kita mendapat pemakanan yang seimbang pada setiap waktu makan, tetapi jika kita melihat pada setiap satu hari secara keseluruhannya, sebenarnya tidaklah begitu sukar untuk kita memperolehi pemakanan yang seimbang dalam diet seharian kita.

Seperti yang kita pelajari sebentar tadi, diet kita terdiri daripada karbohidrat, protein dan lemak. Setiap satu nutrien adalah amat penting bagi kita dan tidak sepatutnya ditinggalkan!
Sememangnya adalah satu idea yang amat bagus untuk makan makanan yang mengandungi protein bersama karbohidrat kerana ini dapat membantu menyeimbangkan gula dalam darah dan membuatkan anda rasa kenyang untuk jangka masa yang lebih lama - iaitu cara yang sangat berkesan untuk mengekalkan berat badan yang sihat.
 
Gunakanlah panduan pemakanan ini untuk mendapatkan yang terbaik dalam setiap waktu makan anda!

1 ulasan: